|
نویسندگان |
محسن ابوطالبی اصفهانی 1؛ اشکان رحیمی2
|
1استادیار دانشکده عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان |
2کارشناس ارشد راه و ترابری، اداره کل راه و شهرسازی کرمان |
چکیده |
به منظور بهبود عملکرد و افزایش دوام مخلوطهای آسفالتی در مقابل خرابیهای مختلف، از افزودنیهای متفاوتی استفاده میشود. از میان انواع این افزودنیها، نتایج کاربرد پودر لاستیک نشان میدهد که این ماده به عنوان یک افزودنی شاخص، در جهت افزایش مقاومت مخلوطهای آسفالتی در برابر پدیده خستگی و شیارشدگی، تأثیرگذار بوده است. همچنین، استفاده از ساسوبیت به منظور کاهش دمای اختلاط و تراکم مخلوط آسفالتی و در نتیجه کاهش پیرشدگی حین تولید، مؤثر میباشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر پودر لاستیک و ساسوبیت و تأثیر همزمان این دو افزودنی بر پارامترهای مقاومتی نظیر استقامت مارشال در حالت خشک و مرطوب، خستگی در سطوح مختلف کرنش، شیارشدگی و مدول برجهندگی، میباشد. مخلوطهایی به طور مجزا با پودر لاستیک (10، 15 و 20 درصد) و ساسوبیت (1، 2 و 3 درصد) تهیه شد و سپس مخلوطی با مقدار بهینه هر یک از افزودنیها که از مخلوطهای مجزا بهدست آمده، آماده گردید و آزمایشهای مذکور روی آنها انجام شد. نتایج حاکی از آن است که افزودن پودر لاستیک و ساسوبیت به طور مجزا و همزمان باعث افزایش پارامترهای مقاومتی بیان شده میشود. نسبت مارشال در حالت خشک با 1% و 10% و در حالت مرطوب با 1% و 15%، به ترتیب با ساسوبیت و پودر لاستیک به حداکثر مقدار خود رسیده است. در آزمایش تیرچه خستگی و شیارشدگی، مقدار ساسوبیت و پودر لاستیک بهینه به ترتیب 2% و 15% نتیجه شده است که مقادیر شیارشدگی در 2% و 3% ساسوبیت به هم نزدیک هستند. افزایش مدول برجهندگی با مقادیر مختلف افزودنیهای فوق قابل توجه نیست. بیشترین تأثیر این دو افزودنی بر مقاومت خستگی و شیارشدگی بوده است. اثر استفاده همزمان این دو افزودنی بر افزایش مقاومت خستگی و شیارشدگی قابل توجه است.
دانلود مقاله
|
کلیدواژه ها |
پودر لاستیک؛ ساسوبیت؛ مقاومت مارشال و خستگی؛ شیارشدگی؛ مدول برجهندگی
|
عنوان مقاله [English] |
The Effects of Crumb Rubber and Sasobit on Resistance Parameters of Hot Mix Asphalt |
نویسندگان [English] |
Mohsen Aboutalebi Esfahani1؛ Ashkan Rahimi2
|
1Assistant Professor, Faculty of Civil and Transportation, University of Isfahan, Isfahan, I. R. Iran. |
2MSc. in Transportation, Road and Urban Development Organization of Kerman, Kerman, I. R. Iran |
چکیده [English] |
To improve the performance and durability of hot mix asphalt against different kinds of distresses, various additives are used. Among these additives, using crumb rubber has showed to have positive effects on increasing the resistance of ashalt mixtures against fatigue and rutting. Also, the use of Sasobit has been effective on decreasing the temperature of mixture and compaction and therby decreasing the aging during the production stage. The purpose of the present study was to investigate the single effects of rubber powder and Sasobit as well as the combined effects of these two additives on parameters such as Marshal stability in dry and wet states, fatigues at different levels of strain, rutting and resilient modulus. Different mixtures were prepared individually with rubber powder (10, 15 and 20 percent) as well as Sasobit (1, 2 and 3 percent) and then mixtures with optimal amount of each additive resulting from different mixtures wer prepared and underwent relevant tests. Results showed that adding the rubber powder and Sasobit, individually and combined, led to an increase in the resistance parameters. The Marshal ratio in dry state (1 and 10 percent) and in wet state (1 and 15 percent) for sasobit and rubber powder, respectively, reached its maximum level. In the beam fatigue test and rutting, the optimum percentages of sasobit and rubber powder were found to be 2% and 15% and the rutting percentage in 2% and 3% sasobit was similar. Increasing the resilient modulus with different amounts of additives was not significant. The highest impact of these two additives was on the fatigue resistance and rutting parameters. The effect of concurrent use of these two additives on increasing fatigue resistance and rutting was remarkable. |
کلیدواژه ها [English] |
Crumb Rubber, Sasobit, Marshal and fatigues stability, Rutting, Resilient modulus |
|
|
مراجع |
بهبهانی، ح.، آقاپور، م. و باباگلی، ر. 1393. "بررسی آزمایشگاهی خصوصیات عملکردی مخلوطهای آسفالتی لاستیکی حاوی درصد بالای RAP".پژوهشنامه حمل و نقل، 11(3): 215-232.
بهبهانی، ح.، محمد علیها، م. ر.، آقاجانی شهریور، س. و آسایش زارچی، ح. 1394. "بررسی مقاومت شکست مخلوطهای آسفالتی اصلاحشده با استفاده از آزمایش نیمدیسک تحت بار خمشی". مجله مهندسی عمران شریف، 2/31(1/3): 129-135.
بهبهانی، ح.، ایازی، م. ج. و شجاعی، م. ح. 1395. "ارزیابی آزمایشگاهی حساسیت رطوبتی و پتانسیل شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی نیمهگرم". فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 7(3): 405-418.
تقوی زواره، ح.، آذرنیا، م. و کاووسی، ا. 1395. "ارزیابی حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی حاوی گوگرد پلیمری با بکارگیری قیر لاستیکی".فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 28: 689-697.
شفابخش، غ. ع. و رضائیان، م. ر. 1389. "بررسی تأثیر درصد و نوع افزودنیها بر پارامترهای مقاومتی مخلوطهای بازیافت سرد با کف قیر.پژوهشنامه حمل و نقل، 7(1): 53-66.
صفارزاده، ف. و طباطبایی، ن. 1394. "ارزیابی تأثیر ساسوبیت بر مشخصات رفتاری و کارایی مخلوطهای آسفالتی حاوی تراشههای آسفالت". دوفصلنامه پژوهشهای تجربی در مهندسی عمران، 2(1): 15-23.
طائریان، ا.، ابطحی، س. م.، کوشا، ب. و حجازی، س. م. 1394. "بررسی مکانیکی اثر کاربرد ذرات لاستیک در قیر". فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 6(3): 479-492.
کاووسی، ا.، عباسی، ع. ا. و دیندار، م. 1390. "بررسی آزمایشگاهی مخلوط آسفالتی نیمهگرم با استفاده از ساسوبیت". ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور. 1390. "آییننامه روسازی آسفالتی راههای ایران". نشریه 234، وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده حمل و نقل، مؤسسه قیر و آسفالت ایران، تجدید نظر اول.
منصوریان، ا. و مولایی، م. 1394. "ارزیابی مقاومت شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای حاوی افزودنیهای خرده لاستیک و شیشه". مجله مهندسی زیرساختهای حمل و نقل، 1(2): 77-86.
میر، ع. ع.، امینیان، پ. و آقایان، ا. 1395. "تعیین پتانسیل مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی افزودنی پلیمری و معدنی در برابر خرابیهای رطوبتی". مجله مهندسی زیرساختهای حمل و نقل، 2(2): 91-106.
نیازی، ی. 1394. "تأثیر کاستن از دمای پخت بر عمر خستگی مخلوطهای آسفالتی". پژوهشنامه حمل و نقل، 12(4).
نیکوکار، م. و عربزاده، ب. 1385. "آمار و احتمالات کاربردی". نشر آزاده.
AASHTO Guide for Design of Pavement Structures. 2001. American Association of State Highway and Transportation Officials.
Akisetty, C. K., Lee, S. J. and Amirkhanian, S. N. 2009. “High temperature properties of rubberized binders containing warm asphalt additives”. J. Constr. Build. Mater., 23: 565-573.
Akisetty, C., Xiao, F., Gandhi, T. and Amirkhanian, S. N. 2011. “Estimating correlations between rheological and engineering properties of rubberized asphalt concrete mixtures containing warm mix asphalt additive”. J. Constr. Build. Mater., 25: 950-956.
American Society for Testing and Materials. 2001. ASTM.
Amirkhanian, S. N., Lee, S. J., Park, N. and Kim, K. W. 2009. “Characterization of warm mix asphalt binders containing artificially long-term aged binders”. J. Constr. Build. Mater., 23: 2371-2379.
Behroozikhah, A., Morafa, S. H. and Aflaki, S. 2017. “Investigation of fatigue cracks on RAP mixtures containing Sasobit and crumb rubber based on fracture energy”. J. Constr. Build. Mater., 141: 526-532.
California Department of Transportation. 2003. “Asphalt rubber usage guide”. Office of Flaxible Pavement.
Chen, J. S. and Huang, C. C. 2007. “Fundamental characterization of Sasobit-modified asphalt mixed with sulfur”. J. Appl. Polym. Sci., 103: 2817-2825.
Cooper, S. B. 2009. “Evaluation of asphalt mixtures containing Sasobit”. Louisiana Transportation Research Center, Report No. 06-ITA.
Francisco De Almeida Júnior, A., Battistelle, R. A., Bezerra, B. S. and De Castro, R. 2012. “Use of scrap tire rubber in place of SBS in modified asphalt as an environmentally correct alternative for Brazil”. J. Clean. Prod., 12: 236-238.
Jamshidi, A., Hamzah, M. and You, Z. 2013. “Performance of warm mix asphalt containing Sasobit®: State-of-the-art”. J. Constr. Build. Mater., 38: 530-553.
Lee, S. J., Akisetty, C. K. and Amirkhanian, S. N. 2008. “The effect of crumb rubber modifier (CRM) on the performance properties of rubberized binders in HMA pavements”. J. Constr. Build. Mater., 22: 1368-1376.
Oliveira, J. R. M., Silva, H. M. R. D., Abreu, L. P. F. and Fernandes, S. R. M. 2013. “Use of a warm mix asphalt additive to reduce the production temperatures and to improve the performance of asphalt rubber mixtures”. J. Clean. Prod., 41: 15-22.
Rowe, G. M. and Bouldin, M. G. 2000. “Improved techniques to evaluate the fatigue resistance of asphaltic mixtures”. Proc. of 2 ndEuroasphalt and Eurobitume Congress, Barcelona, Spain.
Sasol Wax: http://www.sasolwax.com/Sasobit_Technology.html.
Shalaby, A. and Khan, R. A. 2005. “Design of unsurfaced roads constructed with large-size shredded rubber tires: A case study”. Resour., Conserv. Recycl. J., 44(4): 318-332.
Yang, X., You, Z., Hasan, M. R. M., Diab, A., Shao, H., Chen, S. and Ge, D. 2017. “Environmental and mechanical performance of crumb rubber modified warm mix asphalt using Evotherm”. J. Clean. Prod., 159: 346-358.
Yu, H., Leng, Z. and Gao, Z. 2016. “Thermal analysis on the component interaction of asphalt binders modified with crumb rubber and warm mix additives”. J. Constr. Build. Mater., 125: 168-174.
|
|
|